Nový Zéland přejal částečně americký styl života a každý
člověk má auto. Mladí jezdí od patnácti let. Občas když jsem šel po
chodníku nebo jel na kole, měl jsem pocit, že se probudila některá ze 40ti
sopek na kterých město stojí, ale pak jsem zjistil, že nějací teenageři
jedou autem a mají puštěnou hudbu a při tom zavřená okna, takže se ozývalo
pouze mohutné dunění.
Lidí
na kole lze potkat ve srovnání s námi velmi málo a pokud někoho potkáte,
ve většině případů je to sportovec, nikoliv člověk, který se potřebuje
někam dopravit. Pro nízký počet cyklistů jsou cyklistické stezky pouze na
hlavních tazích. Nepříjemné je, že hlavní most mezi severní částí a
centrem Aucklandu je pouze dálniční, takže pokud se potřebujete pohybovat tímto
směrem, musíte použít ferry. Kdo nemá koupenou měsíční jízdenku MHD,
zaplatí celkem slušné peníze.
Silnice jsou ve městě poměrně široké a lze využít také kvalitní chodníky,
po kterých skoro nikdo nechodí, takže se dá jezdit po nich, protože kromě
kvalitního povrchu jsou bezbariérové. Silnice pokrývá poměrně hrubý
asfalt. Má to tu výhodu, že když je mokro nebo déšť, voda ze spodu na vás
nelítá a nevýhodu tu, když na tom hrubém asfaltu přistanete...
Řidiči jsou ve většině případů ohleduplní. Jak už to bývá, na
jednotlivé skupiny řidičů vznikají pověry...Číňané nesledují značky,
ostrované jezdí uprostřed dvou pruhů, protože si myslí, že jsou na ostrově
sami, Japonci jezdí velmi opatrně...apod.
Pro hodně lidí je ze začátku problém správně vyjet a odbočit, protože se jezdí vlevo.
Naštěstí u všech výjezdů jsou obrovské cedule Jeďte vlevo...
Na NZ se mi nepodařilo sehnat klasické trackingové kolo, které se mi zdálo
optimální. K dostání jsou pouze silniční kola, nebo kola horská, takže jsem dal přednost
horskému kolu. Ceny kol jsou stejné jako u nás, doplňky jsou však hodně
drahé. Většina kol se prodává s bezplatným sedmiměsíčním servisem,
který platí většinou po všech pobočkách na NZ. Přilba je povinná.
Při
cestě po jižním ostrově jsme potkávali hodně cestovatelů na kolech. Tam bohužel
jsou silnice užší a nepřehledné. Lahůdkou jsou jak pro kola tak pro auta
jednopruhové neznačené mosty, kde uprostřed vedou koleje :-)) Lituji, že
jsem si to nevyfotil.
Kolo se dá bez problémů před odjezdem prodat, dle stavu za třetinu až
polovinu původní ceny. Není to problém, všechny obchody jsou na to zařízené,
protože pohyb osob je poměrně velký.