|
My Rudolf druhý, z boží milosti volený římský císař, po všecky časy rozmnožitel říše a uherský, český, dalmantský, charvatský král etc., arcikníže rakouské, margkrabě moravský, lucemburské a slezké kníže a lužický margkrabě etc, oznamujem tímto listem všem, že jsme poníženě prošeni od opatrných purgkmistra a konšeluóv i vší obce městečka Bystřice blíž zámku. Pernštejna, poddaných urozeného Vratislava z Pernštejna na Tovačově a Litomyšli, tajné rady naší a nejvyššího kanclíře království českého, věrného milého, abychom jim všech privilegií, obdarování, milostí, svobod a chvalitebných zvyklostí, kteréž sobě od předešlých držiteluóv téhož městečka Bystřice, pánuóv svých, též také od vejš psaného Vratislava z Pernštejna, nynějšího pána svého, dané a propůjčené i potvrzené mají, milostivě schváliti, obnoviti a potvrditi, též také je za město vysaditi a vyzdvihnouti a pečeť jejich, ktéréž od starodávna užívají, obnoviti a polepšiti ráčili. K jejichžto svrchu psaných Bystřických ponížené prosbě naklonění jsouce a vidouce ty listy a obdarování celé a neporušené býti, s dobrým rózmyslem, naším jistým vědomím, s radou věrných našich milých, mocí královskú v Čechách a jakožto margkrabě moravský jmenované listy jsme
schválili, obnoviti a potvrdili a tímto listem vědomě ve všem jejich znění, položení, v punktích., klauzulech a artikulích, jako by tuto v tento list náš slovo od slova vepsány byly, schvalujem, obnovujem a potvrzujem, nicméně také nadepsané městečko Bystřici za město mocně vysazujem,.
Chtíce tomu konečně, aby dotčení obyvatelé města Bystřice, nynější i budoucí, purgkmistra, rychtáře a dvanácte konšeluóv jmíti a celé právo městské držeti a všech těch milostí i svobod, kterýchž jiná města panská v margkrabství našem moravském buď z práva neb z obyčeje užívají, též užívati mohli a moc měli beze všech lidí všelijaké překážky. Též také nadepsaným bystřickým nynějším i budoucím z milosti naší císařské tu milost činiti a pečeť, totiž štít žluté nebo zlaté barvy, napoli od svrchu až k spodku doluóv štrychem modré nebo lazurové barvy na dvé rozdělený, v pravé polovici téhož štítu puól hlavy zubrově, nosem k spodku štítu doluóv obrácený, majíce skrze chřípě houžev protaženou, v druhé pak levé polovici téhož štítu puól voda ptáka rozkřídlené černé barvy se vidí, jakž to všecko vtipem umění a mistrovstvím malířským uprostřed listu tohoto barvami světleji a zřetelněji vymalováno jest, obnovovati a polepšovati ráčíme. Kteréžto pečeti oni Bystřičtí, nynější i budoucí, mají a moci budou ve všelijakých potřebách obecních užívati a jí listy a jiné potřeby červeným voskem pečetiti, pokudž a když by toho potřeba kázala, jakž se jiná města v království českém a margkrabství moravském při tom chovávají a toho užívají bez zmatkuóv a všelijaké odpornosti, i tudíž také naší, dědicuóv našich a budoucích králuóv českých a margkrabí moravských i jiných, všech lidí všelijaké překážky.
Protož přikazujem všem poddaným našim ze všech stavuóv margkrabství našeho moravského, nynějším i budoucím, věrným našim milým a zvláště městuóm, abyste často psané město Bystřici a obyvatele v něm nynější i budoucí při svrchu psaném obnovení a potvrzení našem a při tomto vysazení a vyzdvižení, též také té pečeti polepšení jměli, drželi a neporušitedlně zachovali, žádných jim v tom překážek nečiníce, ani komu jinému činiti dopouštějíce nyní i na časy budoucí pod uvarováním hněvu a nemilosti naší císařské. Však proto chceme, aby toto znovunadání a obdarování naše jednomu každému bez újmy a škody jeho spravedlivosti bylo. Tomu na svědomí pečen naši císařskou k tomuto listu jsme přivěsiti rozkázati ráčiti. Dán na hradě našem pražském v pondělí po provodní neděli léta od narození syna božího tisícího pětistého osmdesátého a království našich římského pátého, uherského osmého a českého též pátého.
Rudolph m. p.
Ad mandatum sacrae caesarae majestatis proprium S. Cober m. p.
*** Originál pergamenu 51x30cm s barevnou iniciálou M barevným znakem uprostřed listiny s přivěšenou velkou císařskou pečetí v dřevěném pouzdře je uložen v Okresním archívu ve Žďáře nad Sázavou, archív města Bystřice nad Pernštejnem, listina č. 23. |
Historie
Bystřicka do husitských válek
(17.8.2000) NEW
Bystřicko bývalo původně, jak dokazuje řada místních jmen, lesním územím.
Ještě počátkem 13. století se zde pravděpodobně rozkládal po hraniční hvozd mezi Čechami a Moravou, do něhož jen zvolna pronikala
kolonizace prováděná na české straně klášterem litomyšlským a později
přímo panovníkem, který založil město Poličku
|
|
, na moravské straně pak
jihomoravským šlechtickým rodem pánů z Medlova erbu zubří hlavy.
Pohraničním pralesem procházely pouze obchodní cesty spojující Čechy a
Moravu, chráněné strážnými hrady, hrádky a tvrzemi. Hlavní spojovací cesta, zvaná hrutovská či trstenická, vzniklá dávno před osídlením toho kraje, se však Bystřicka nedotýkala. Vedla od Brna
směrem dnešní silnice na Svitavy a údolím Křetínky pod zeměpanským hradem
Svojanovem k Litomyšli. Jedna z jejích mladších větví směřovala až
k Olešnici. Také druhá nejvýznamnější cesta, zvaná haberská, směřovala z
Čech od Kolína k Havlíčkovu Brodu a k Jihlavě a území Bystřicka
tedy obcházela západním směrem. Nejblíže k zalesněné oblasti Bystřicka
procházela stezka zvaná libická podle Libice u Chotěboře. Na Moravu přicházela od Vojnova Městce ke Žďáru a odtud k Sazomínu do
údolí Oslavy.
V blízkosti Bystřice vedla pravděpodobně jen méně významná odnož
moravsko-české spojovací cesty údolím Svratky, kde nalezneme pomístná
jména Stráž, Ostráž, Strážná i zbytky dávných pevnostních staveb,
o nichž nejsou v písemných pramenech žádné doklady, jako je například
Hradisko nad Štěpánovem. Tato cesta však pravděpodobně vznikla až v pozdější době, snad v počátcích kolonizace tohoto území, k níž
docházela až v průběhu 13. století. Kolonizace Bystřicka přicházela postupně proti toku Svratky a jejích
přítoků. Její základ byl dán převodem biskupského majetku kolem Doubravníka na již uvedené pány z
Medlova, předky pozdějšího významného rodu pánů z Pernštejna, který byl proveden na samém počátku 13. století.Štěpán z Medlova založil
před rokem 1231 v Doubravníku klášter a buď on, nebo jeho potomek nechal postavit i
nové správní a vojenské centrum kolonizované oblasti hrad Kámen zvaný později Zubštejn
(pokračování příště
...) |
Hlavní vlna kolonizace, při níž byla
založena sídlistě,z nichž se vyvinula později městečka Stěpánov, Bystřice a Jimramov,
byla skončena asi již v první polovině 13. století. Postupně pak byly
zakládány i další osady mimo tato centra a kolonizace postupovala
směrem k Čechám. Místní jména Lísek, Paseky, Rozsochy, Rožínka, Rozsíčka a další dokazují, že kolonizace byla
prováděna v původně lesním, tedy neosídleném území. V druhé polovině 13. století ovládli páni z Kamene již celou oblast
až po české hranic, a dokonce si přisvojili i část hraničního území, na
které si činil nárok litomyšlský klášter. V takto vzniklém rozsáhlém panství muselo nutně vedle panského sídla
a vojenského centra panství, kterým byl hrad Kámen, vzniknout městské centrum, jež bylo zpočátku
centrem kolonizačních snah do bližšího okolí ; postupně pak přerůstalo v hospodářské středisko celého panství.
Takovýmto střediskem se stala Bystřice, výhodně položená v rozlehlé kotlině na říčce Bystřici,
jednom z přítoků řeky Svratky. Že Bystřice byla založena jako středisko panství, dokazuje i
patrocinium bystřického kostela. Zasvěcení sv. Vavřinci je ve 13. století typické právě pro osady
zřizované jako místní střediska . Bystřice bohužel nepatří mezi ta města, jejichž počátky a nejstarší dějiny
je možno podle dochovaných písemných pramenů snadno přesněji popsat a zhodnotit. Není dochována
zakládací listina, která by přesněji vymezila dobu jejího vzniku a její nejstarší podobu,
a ostatní jednotlivé dochované doklady jsou neúplné. Navíc údaje o nejstarších dějinách
Bystřice byly v minulém století zkomplikovány několika moderními podvrhy, o něž se regionální
literatura dlouho opírala a jejichž údaje byly dlouho považovány za pravdivé.
Za nejstarší doklad o Bystřici, již jako městečku, byla považována
listina hlásící se do roku 1220, podle níž markrabě Jindřich Vladislav na prosbu Štěpána z Medlova, purkrabího na
Děvičkách, postoupil abatyši a konventu kláštera v Doubravníku patronát kostela v městečku
Bystřici. Zároveň mu údajně potvrdil statky darované klášteru Štěpánem a jeho předky, totiž lán pole v
Bystřici s lesem ve Ždánicích a kapli
v Pivonicích s polovičním poplužím a hájem. Bystřický rodá:k Antonín Boček otiskl v moravském diplomatáři tuto
listinu podle údajného opisu ze 14. století v archívu města Bystřice.
O listině vyslovil určité pochybnosti již v roce 1898 Ladislav
Klicman, nicméně bral její údaje za pravdivé. Opis ze 14. století však v bystřickém archívu nebyl
nalezen a Jindřich Šebánek prokázal, že jde o falzum, kterým chtěl bystřický rodák, první
moravský stavovský historiograf a archivář Antonín Boček, vyšperkovat nejstarší dějiny
svého rodného města. Nejstarší písemnou zprávu jak o Bystřici, tak i o Ždánicích a
Pivonicích, je nutno tedy hledat v dalších pramenech. Starší historická literatura zařazovala
do naší Bystřice Vojnu z Bystřice, uváděného 26. srpna 1222, a
Zdislava z Bystřice, jmenovaného v archívních pramenech v roce 1255.
(pokračování příště
...) |
Ladislav
Hosák však prokázal, že ani jeden z těchto zemanů do naší Bystřice nenáleží Proto nejstarším
dokladem k dějinám Bystřice je listina, olomouckého biskupa Roberta
z 29. července 1238; zachovaná v ověřeném opise biskupa Dětřicha
z 18. ledna 1298 a v dalších dvou mladších potvrzeních olomouckých
biskupů Jana a Konráda. Podle této listiny potvrdil biskup Robert
doubravnickému klášteru inkorporaci kostelů v Medlově, Kadově,
Velešovicích, "Nekolaticích" a Kučerově, které klášter získal od pánů
Vojslava, Drslava a Čáslava. Dále potvrdil desátek z pokut v újezdě
doubravnickém a ze všech kostelů v tomto újezdě, totiž z kostela v
Bystřici, a dalších, které tam již jsou zřízeny nebo teprve budou zřízeny, a
desátky ze dvou popluží v Chudčicích. zároveň udělil návštěvníkům
doubravnického kostela odpustky 40 dní. Jak již bylo uvedeno, listina je zachována až v pamětně pozdním
ověřeném opise z raku 1298. Její pravostí se zabýval již L.
Klicman, který ji označil za falzum vzniklé po roce 1256. Pozdější bádání
posunulo pak její vznik za rok 1258. Nás v této souvislosti především zajímá otázka, zda listina má
skutečně reálný základ, zachycuje-li tedy stav z doby, do níž se hlásí, to
znamená z roku 1238, zvláště pokud jde o údaj o bystřickém kostele.
Zachycuje-li skutečně stav z roku 1238, musel kostel v Bystřici
vzniknout v letech 1235-1238. Velké privilegium markraběte Přemysla pro
doubravnický klášter z 29. července 1235 uvádělo totiž v
doubravnickém obvodu pauze kostel v Doubravníku a další, které se zde teprve
zřídí Listina hlásící se do roku 1238 o sobě prohlašuje, že byla vydána
na přímluvu zakladatele kláštera Štěpána z Medlova, který byl podle
velkého privilegia již 29. července 1235 mrtev. Poněvadž falzifikát
vznikl v doubravnickém klášteře, nemohl vzniknout za, života probošta
Vojtěcha, který byl synem Štěpánovým a nezmýlil by se tedy v data
úmrtí svého otce. Tato falešná listina tedy vznikla v období mezi
poslední zprávou o proboštu Vojtěchovi a mezi prvním potvrzením
listiny, tedy v letech 1258 1298. Lze předpokládat, že se v ní padělatel snažil zachytit stav klášterního majetku v roce, do něhož listinu datoval, tedy v roce 1238.
Přitom se však nejméně a tři roky zmýlil v datu úmrtí zakladatele kláštera
Štěpána z Medlova. Mohl se tedy mýlit i v určení duby vzniku bystřického kostela. Bystřický kotel nemusel tedy
existoval již v roce 1238, na druhé straně však nelze klást jeho vznik příliš daleko od tohoto
data. V době skutečného vzniku listiny již existoval tak dlouho, že
falzátor položil jeho vznik bez rozpaků před rak 1238. Jeho zabažení
můžeme tedy položit dokonce 30. let, nejvýše do 40. let 13. století.
A vznikl-li v této době v Bystřici kostel, musela zda nutně
existovat osada. Padle starší literatury byl v roce 1242 v Bystřici farářem kněz
Jan. Tato zpráva se opírá o údajnou listinu Bohuslava z Bukova, týkající se
kostela v Jamolicích, která j e rovněž Bočkovým padělkem. Byla
jednou z řady tzv. tatarských falz, které měly prokázat vypálení
doubravnického kláštera Tatary. Že jde o falzifikát, prokázal již B.
Bretholz.s Ze stejných pramenů, totiž z Bočkova falzifikátu, byl do bystřických
dějin převzat i údaj, že se v roce 1247 psal podle BystřiceVojtěch
z Medlova či z Kamene.' Ani další prameny k dějinám Bystřice nejsou hodnověrné. Z let 1287
a 1297 jsou v moravském diplomatáři otištěny listiny Zdeslavy, dcery
Štěpána z Pernštejna, a Jimrama z Pernštejna pro bystřický kostel.
Obě listiny Antonín Boček údajně opsal z pozdějších opisů v bystřickém městském archívu a obě jsou Bočkovými padělky. Vznikly
pravděpodobně již v době, kdy Boček zpracovával genealogii Pernštejnů
pro hraběte Mitrovského, u něhož byl zaměstnán j oko vychovatel.
Druhá z nich údajná listina Jimramova se opírá o údaj ve školní
a f orní kronice bystřické z konce 18. století, kde j e uvedena zpráva
o Jimramově obdarování bystřického farního kostela kolem roku 1297
desátky z Dětochova Vítochova), z Písečného a ze Ždánic. Listina
Zdeslavy z Pernštejna, kterou údaj ně darovala bystřickému faráři až do
jeho smrti užitky z dědiny Ždánic, nemá zřejmě ani tento reálný základ.
Pro celé 13. století máme tedy Bystřici jediný písemný doklad
uvedenou listinu biskupa Dětřicha z 18. ledna 1298, obsahující
transumpt podvržené listiny s reálným základem, hlásící se do roku 1238.
Z této listiny můžeme usuzovat, že se někdy- koncem 30. let nebo ve
40. letech 13. století Bystřice stala farní osadou. A do let tomuto
období bezprostředně předcházejících, tedy do první třetiny 13. století,
můžeme snad klást i založení osady Bystřice, asi sídliště venkovského
typu, snad v místech dnešního Starého města. Sídliště zřejmě založil
některý z členů rodu pánů z Medlova, předků později významného
rodu pánů z Pernštejna, kteří od počátku 13. století postupně
kolonizovali lesní území na sever od Doubravníka. Poněvadž páni z Medlova
pocházeli z jižní Moravy, j e pravděpodobné, že i kolonisté, které do
nových sídlišť přiváděli, přišli na Vysočinu právě z jihomoravské
oblasti. Některé pozdější doklady však naznačují, že není vyloučena ani
alespoň částečná kolonizace z jiných oblastí. Bystřice totiž záhy hledala
právní naučení ve sporných záležitostech u purkmistra a rady města
Poličky a jejich prostřednictvím až v Hradci Králové. Je možno, že
k této právní závislosti na českých městech došlo právě pod vlivem
té části kolonistů, kteří přišli do Bystřice z české strany.
Je-Il tato domněnka správná, mohlo být osídlení Bystřice o několik
desítek let starší, než jsme předpokládali. Také kostel mohl již v roce
1235 v Bystřici stát. Ve velkém privilegiu doubravnického kláštera
nebyl uveden proto, že zatím k doubravnickému obvodu nepatřil. (pokračování příště
...) |
To jsou však pouze dohady, které lze těžko dokázat. Budeme proto
nadále předpokládat, že Bystřice byla kolonizována v první třetině 13.
století rodem erbu zubří hlavy a že brzy po roce 1235 v ní byl jako
ve středisku panství zbudován kostel s patrociniem sv. Vavřince.
V nejstarších latinských písemných pramenech je Bystřice psána
Bistricz, Bistritz, vyjímečně v roce 1358 Wistricz, její jméno se tedy
od 13. století nezměnilo. Ani výklad jejího původu není složitý. Stejně
jako u řady dalších osad stejného nebo podobného jména je její název
odvozen od tekoucí bystré vody, bystřiny. Osada, která vznikla na jejích
březích, dostala jméno Bystřice. A říčka, která dala osadě jméno,
byla zpětně vedle prostého názvu Říčka nazývána rovněž Bystřička, později
Bystřice.Za první písemnou zprávou o Bystřici, kterou jsme se zde zabývali,
následuj e delší období bez jakýchkoli informací. Další zpráva o
Bystřici, nepočítáme-li biskupská potvrzení již uvedené listiny hlásící
se do roku 1238 z 26. září 1303 a ze 17. listopadu 1318, souvisí až
se založením brněnských zemských desek v roce 1343, do nichž byly zapisovány majetkové převody svobodných tzv. zemskodeskovních statků.
Hned ve druhém zápise je zpráva, že Jimram z Kamene spolu se svými
syny Filipem, Atlušem, Vojtěchem a Onšem prodali Ješkovi a Benešovi
z Boskovic svůj majetek náležející k hradu Kameni (Zubštejnu) v městečku Bystřici a v okolních vesnicích.
Podle rodokmenu pánů z Pernštejna je tento Jimram z Kamene totožný s Jimramem z Pernštejna
či Aueršperka, který je uváděn poprvé v roce 1293 a jenž byl již v roce
1335 mrtev. Je-li toto ztotožnění správné, došlo k prodeji pravděpodobně již v první polovině 30. let 14. století. I když však zařadíme
první písemnou zprávu o Bystřici jako městečku až k roku 1348, kdy
byla zapsána do zemských desek, je zřejmé, že Bystřice byla již
zhruba sto let po svém založení městským centrem panství, které se při dělení
majetku rodu erbu zubří hlavy někdy na přelomu 13. a 14. století
utvořilo kolem hradu Kamene. Bylo to rozsáhlé panství v části odprodané
pánům z Boskovic je uváděn majetek ve Štěpánově, mlýn v Olešničce,
zboží v městečku Bystřici, v Domaníně, ve Švařci, v Rovečném, v Pičulíně, v Zubří, v Pohledci, ve Třech Studních, v Rokytně, v Medlově,
v Milasíně, v Lesoňovicích a v Blažkově. Sám hrad Kámen byl v době
prodej e ve zříceninách, avšak ještě v první polovině 14.
století byl obnoven. V roce 1351 jej prodal Atluš z Kamene bratrům Filipovi a
Jimramovi z Jakubova a Jimram v roce 1358 markrabímu Janovi. V
tomto roce byl pro hrad poprvé užit název Zubštejn. Formulace zápisu o prodeji Bystřice pánům z
Boskovic naznačuje, že městečko bylo v polovině 14. století rozděIeno mezi několik
majitelů. Potvrzují to i další zápisy do zemských desek. Již v roce 1349
nechal zapsat Tas z Tasova důchody ze svého zboží v Bystřici manželce
Kláře. Avšak i majetek tohoto významného rodu získali páni z
Boskovic. V roce 1353 Vznata z Tasova prohlásil, že prodal Jimramovi z Kamene a ten vzápětí brněnskému komorníkovi Ješkovi z Boskovic čtvrtý
díl městečka Bystřice s dalšími nemovitostmi v Pičulíně, v
Rovečném a Polomi.Do bezprostřední blízkostií Bystřice zasahoval ve 14. století majetek
doubravnického kláštera, darovaný mu postupně především jednotlivými členy rodu erbu zubří hlavy. V roce 1325
dala dcera Jimrama z Aueršperka, z hrádku nad říčkou Bystřicí nedaleko osady Dvořiště,
který si pravděpodobně postavila ve 13. století jedna z větví rodu
erbu zubří hlavy jako své sídlo, doubravnickému klášteru část vsi Věchnova.
Další část Věchnova, čtyři lány ve Ždánicích a některé další statky
odporučila tomuto klášteru po smrti svého otce v roce 1335.' Věchnov
je v této zprávě nazván německým jménem Hadmars. Naznačuje to,
že na rozdíl od ostatních okolních osad byl alespoň zčásti kolonizován
německým obyvatelstvem, které se však v českém prostředí poměrně
brzy počeštilo. Za pánů z Boskovic se stala jejich část městečka Bystřice součástí
panství, jehož hradním centrem byl hrad Pyšolec. Byl to stejně jako
Zubštejn hrad náležející původně pánům z Pernštejna. Podle zápisu
z roku 1350 přešel z rukou Filipa z Pernštejna na Ješka z Kravař a
Ješka z Konice a nějakými dalšími převody jej pak získali
Boskovicové. V roce 1358 k němu náležel majetek ve Štěpánově a v Olešničce, z
vesnic uváděných při prvním prodej i Bystřice pánům z Boskovic
: Švařec,Pičulín, Zubří, Pohledec, Lesoňovice, Domanín, Medlov a Rovečné a
nově uváděné vsi Vrtěžíř, Pivonice, Vojetín a Herálec.
V téže době získal markrabě Jan i vesnice, které zůstaly v držení pánů erbu zubří hlavy (rodové větve z Jakubova a z Pernštejna), u
hradu Zubštejna a ostatní majetek náležející k hradu Pyšolci.
Tak vytvořil v této oblasti poměrně rozsáhlé panství, jehož nejvýznamnějším sídlištěm a jediným centrem městského charakteru byla Bystřice. I když
o bližším osudu městečka a jeho obyvatel postrádáme nadále jakékoli
zprávy, můžeme předpokládat, že období markraběcí vlády bylo pro
městečko dobou významnou. Památkou na tuto vládu zůstal Bystřici
městský znak rozkřídlená opeřená orlice, jejíž polovina přešla i do
nového bystřického znaku z roku 1580. Podle zachovaných dokladů nechal připsat markrabě Jan
pyšolecké zboží s Bystřicí již 21. února 1360 zpět Ješkovi z
Boskovic, avšak později se panství stalo opět majetkem markraběcím. Období zeměpanské vlád y skončilo pro Bystřici až v roce 1384, kdy markrabě Jošt
zastavil hrad Pyšolec, městečko Bystřici a vesnice Albrechtice,
Bratrušín, Vír, Švařec, Jabloňov, Pičulín, Bohuňov, Rovečné, Chudobín,
Polom, Studnici, Rokytno, Herálec, Lhotu, Pohledec, Zubří, Tresné,
Koroužné a Olešničku Heraltovi z Kunštátu na dobu jeho života. Také
panství zubštejnské, k němuž náležely pouze vesnice Pivonice, Vrtěžíř,
,Lesoňovice, Štěpánovi a část Koroužné, přešlo z rukou zeměpanských
do rukou světských feudálních pánů. 24. července 1377 je získal
lénem Jan z Křižanova, jeden z členů rovněž významného rodu pána z
Lomnice. Následující období válek mezi moravskými markrabaty a konečně
i doba válek husitských nebylo obdobím příznivým pro rozvoj městeček, jakým v té době byla Bystřice. A k této nepřízni
doby přistoupily v případě Bystřice i nejasnosti v majetkavé držbě panství,
rozdělení městečka mezi několik majitelů a neustálé spory mezi jeho feudálními
pány, které měly jistě neblahý vliv na osud poddaných. Neboť jak
rozbroj i mezi jednotlivými feudály, tak válkami trpěl vždy především
chudý poddaný lid. Po smrti Heralta z Kunštátu v roce 1406 se ujal pyšoleckého
panství jeho syn Heralt, který je zastavil Bludovi z Kralic. O několik
let později panství vyplatil Boček z Kunštátu a z Poděbrad, kterému v roce
1413 potvrdil král Václav IV. zástavu panství z roku 1384. V roce
1417 přiřkl zemský soud pyšolecké panství Janovi mladšímu z Bítova, kterému Boček dlužil 660 kop grošů. K právnímu převodu však nedošlo,
neboť rozsudku odporoval Vilém z Pernštejna, který držel část
městečka Bystřice spolu se svým synem Štěpánem již v roce 1403. Na
zemském soudě prohlásil, "že mu to prvé dáno". Hrad Pyšolec se Vilém
z Pernštejna pravděpodobně pokoušel dobýt se svou zbrojnou družinou
již v době, kdy byl v zástavě Bluda z Kralic asi však neúspěšně.
Na počátku 15. století měla tedy Bystřice dva zástavní pány
Kunštáty a Pernštejny. Druzí z nich se v době husitské stali skutečnými držiteli městečka, museli se však
ještě dlouho bránit nárokům
dalších feudálů i markraběte. Za vlády Pernštejnů dosáhla Bystřice
neobyčejného rozvoje, který vyvrcholil jejím povýšením na město v roce 1580. Základ Nahoto rozvoje byl dán ještě v dubě předhusitské, kdy městečko bylo rozděleno mezi několik pánů. Vilém z Pernštejna se svým synem Štěpánem udělili
své části Bystřice již 11. listopadu 1403 odúmrť, tedy právo poddaných svobodně odkazovat svůj majetek. Bylo to v období, kdy se o právu odúmrti hodně
diskutovalo a kdy mnozí feudální vlastníci viděli v udělení tohoto práva
poddaným významný zásah do svých majetkových poměrů. Vilém z Pernštejna, který v této době upevňoval svou
rodovou državu, si jistě nechal tuto svobodu od bystřických měšťanů
dobře zaplatit. Na druhé straně však tato svoboda přivedla do
městečka nové nabyvatele a byla podnětem pro vzrůst řemesel,obchodu
a celkový rozvoj osady. Vždy již kolem raku 1440, tedy těsně po husitských
válkách, nacházíme bystřické kupce až na vídeňských trzích.
Do doby předhusitské musíme klást také základy městské správy.
Již na počátku 15. století byli v jejím čele rychtář a konšelé,kteří pečovali o obecní
hospodářství, měli ve správě kostelní pokladnu, řešili
drobné spory mezi obyvateli a zřejmě i vybírali od obyvatel městečka
dávky příslušející vrchnosti. |
(POKRAČOVÁNÍ
....) Vilém I. z Pernštejna od nich někdy počátkem 15, století vzal 90 kop grošů
kostelních peněz, z nichž měl být v Bystřici vydržován kněz ke
sloužení ranní mše, a náhradou jim zapsal pravidelný příjem z vesnice Písečného, Vítochova a
Strachujova. I zajišťování tohoto příjmu pro bystřického faráře bylo jedním z úkolů rychtáře a konšelů.
Již v dubě předhusitské získala Bystřice, nebo alespoň větší část
městečka náležející tehdy pánům z Kunštátu, jedno z významných
městských práv práva hrdelní či kriminální. Bystřičtí konšelé se tak
stali soudní stolicí, která měla právo odsoudit zločince k nejvyššímu
trestu, trestu smrti. Někdy v letech 1410-1413 stál před jejich
soudem, k němuž byli jako přísedící pozváni konšelé dalších dvou
kunštátských městeček Olešnice a Kunštátu, lapka Šrám, člen lapkovské
družiny Michka Benedova z Rozsoch. Šrám se na mučidlech přiznal
k řadě loupežných akcí ve službách pana Viléma z Pernštejna a
Bočka z Kunštátu na Jevišovicích.. Přítomnost konšelů z Olešnice a Kunštátu
naznačuje, že nebyl souzen v části městečka náležející panu Vilémovi,
nýbrž v části kunštátské. Přiznal se k vraždě na kupci
Heschlovi, vyznal, že měl s družinou z podnětu pana Viléma přepadnout pana
Bluda z Kralic, dobýt jeho hradu (asi Pyšolce a pana Bluda zabít. A
cožkoli komu na svých výjezdech vzali, všeho dali polovinu panu Vilémovi. Po
výslechu byl oběšen a jeho vyznání se dostalo do rukou jihlavských
měštanů, kteří ho nechali opsat do své městské knihy, neboť svědčilo
a řadě akcí lapků v pernštejnských službách proti jihlavským měšťanům.
Z představených městečka Bystřice v předhusitské době známe jménem jen rychtáře Klimeše, který byl pravděpodobně rychtářem pernštejnské části městečka,
neboť mu prodal v roce 1412 Vilém z Pernštejna se svým synem Štěpánem za prokázané služby louku k
purkrechtu.
Ze 14. století máme také první zprávy o některých bystřických duchovních. V roce 1351 to byl
plebán Martin, který pobíral roční důchod z Malého Tresného. V roce
1319 pak rektor bystřického kostela a doubravnický probošt Václav, držící od Jimrama z Jakubova doživotně vinici v
Dobelicích na Znojemsku. O dvacet let později je pak jmenován bystřický farář a tišnovský děkan Václav jako svědek jedné
z listin pro doubravnický klášter. Z dochovaných dokladů nelze určit,
zda šlo o tutéž osobu. 13. dubna 1405 svědčil pak na jiné listině
bystřický plebán, jehož jméno však není uvedeno. Byl-li.již ve 13. století v Bystřici farní kostel a známe-li z následujícího století jména několika farářů, můžeme předpokládat, že již v
době předhusitské byla při bystřickém kostele podobně jako u dalších
farních kostelů také škola. Skutečné doklady o ní však máme až
z doby pozdější.
Pokusíme-li se tedy
o shrnutí prvních dvou století dějinného vývoje Bystřice, zjistíme, že již ve 30. či 40. letech 13. století byla farní
osadou, v první polovině 14. století ne-li již dříve se stala městečkem a ještě v době předhusitské se vyvinula v nejdůležitější
hospodářské, obchodní i správní (soudní) centrum panství pánů z Pernštejna.
Výklad o předhusitských dějinách městečka můžeme tedy uzavřít, že
přes některé nejasnosti majetkové, projevující se vleklými
spory mezi jednotlivými šlechtickými rody o bystřické panství, byly již v době
předhusitské položeny základy rozvoje městečka v období od
husitských válek do Bílé hory, které bylo pro starší dějiny Bystřice
obdobím nejvýznamnějším.
Příště pokračování
: Dějiny Bystřicka od husitství do Bílé hory .... |
|