Trest
je v biblickém poselství
velice důležitým prostředkem pro zachování
spravedlnosti a řádu ve
stvoření. Je především věcí Boží,
proto veliké tresty, pokud byly
vykonávány společností, byly zpravidla
chápány jako uposlechnutí
nařízení Boha. K tomu, abychom celou problematiku trestu
správně
pochopili, je nutné, abychom se pokusili hlouběji vžít do
myšlení
starověkého člověka. Ten vnímal mnohem intenzivněji
skutečnost
veškerého zla a utrpení ve stvoření i ve
společnosti jako bezprostřední
trest Boží za lidskou nevěrnost a zvůli. (To samozřejmě
platí pro
všechny starověké kultury a
náboženství.) Stejně tak ochrana řádu
a spravedlnosti v lidské společnosti prováděním
trestů za provinění
proti právu a zákonům bylo "svatou
povinností " a příslušelo
především posvátným (kněžským)
osobám (král, kněz, soudce, prorok).
Zákony byly na Blízkém Východě ve starověku
vždy chráněny božstvem, a
jejich vyhlašovatel (zpravidla král) je od božstva
přijímal. Tak
nejproslulejší právní soupis
starověkého Předního východu -
Chammurappiho zákoník (cca pol. 18. stol. př. Kr.) byl
sice vyhlašován
babylónským králem Chammurappim, nicméně
tento jej přejal od boha
spravedlnosti - Šamaše (mezopotámské
božstvo slunce). Proto na vrcholu
stély, která je hustě popsána
zákonnými ustanoveními, je reliéf
sedícího Šamaše, jak předává
Chammurappimu zákony. Podobně na konci
všech zákonů jsou proneseny kletby božstev (ta je měla za
úkol
vykonávat) pro porušovatele zákonů. Tyto kletby se
pak měly konkrétně
projevovat ve veškerých trápeních,
kterých se tehdejší člověk
nejvíce obával: prohrané války,
neúroda a hladomor, neplodnost, živelné
katastrofy, nemoci, časná a bolestná
úmrtí. Za každým
utrpením a neúspěchem byl tedy v rámci
tohoto myšlení
hledáno provinění proti posvátným
zákonům. Izrael se v tomto způsobu
myšlení nelišil od okolních kultur,
nicméně méně hovoří o
porušování
zákonů, jako spíše o hříchu, který
je kořenem veškerého utrpení na
zemi. Hřích, jak jsme viděli v minulé bibl. hod.
není jen porušením
zákona, ale více vzpourou proti Bohu,
odmítání jeho svrchovanosti,
touha vládnout nad svým životem a smrtí
sám, vytlačit Boha z této jeho
nezastupitelné domény. Ještě jeden, neméně
důležitý rozdíl v porovnání
s ostatními kulturami a náboženstvími Před.
Vých. Zatímco ostatní
starověké zákoníky jsou charakteru výhradně
"kazuistického", je
Hospodinův zákoník především povahy
"apodiktivní" - tedy absolutní,
vždy a pro všechny platné. (Kazuistické zákony = konkrétní
případy, které mají své konkrétní důsledky v podobě trestu /uděláš-li
toto - budeš takto potrestán/; apodiktivní = absolutně
nařizující bez ohledu na místo, čas a osobu, a bez uvedení konkrétního
trestu za přestoupení /tedy: toto se za žádných okolností nesmí/ - sem
patří Desatero). Trest je tedy vždy jakýmsi napravením porušeného
řádu, nikdy není samoúčelný či jako výsledek vášnivé pomstychtivsti.
Podléhá Bohu, ne lidským citům. Člověk není schopen sám napravit
porušený řád stvoření, to může učinit jedině Bůh.
Podívejme se nyní na náš
biblický příběh první vzpury proti
Bohu /Gen 3/. Jaký trest je pro Adama a Evu Bohem vyměřen?
Zasahuje je
právě tam, kde se svévolně chtěli zmocnit autonomie: jsou
vyhnáni z
ráje a tím zbaveni možnosti přístupu ke Stromu
života, jehož plody
slibovaly nesmrtelnost, ztrácejí životní harmonii
- bojí se, Evino
poslání předávat život je spojeno s bolestí
a utrpením, Adamovo poslání
spolupracovat s Bohem na zdokonalování stvoření je
provázeno
frustrující a neúměrnou námahou. Jsou
zasaženi ve středu smyslu svého
života. Je poškozen vztah k Bohu, porušena vnitřní
i vnější harmonie
jejich života - tedy vztah k sobě samému i k druhým.
Život se namísto
potěšení a radosti stává problémem.
Tak by vše napovídalo, že trest je
zde pouhým nutným důsledkem špatného
jednání. Bůh však svrchovaně do
celého průběhu událostí zasahuje svou iniciativou.
Na jedné straně
trest zpřísňuje, to však pouze v zájmu ochrany
viníka - vyhání člověka
z ráje, aby nejedl ze Stromu života, protože pokud by
získal
nesmrtelnost, řetězec zla by se stal nekonečným a stále
narůstajícím.
Smrt je zde trestem milosrdenství. Ostatní projevy trestu
jsou
především výchovné -
upomínají člověka, aby si byl vědom své
závislosti
a slabosti, protože bez tohoto stálého pravdivého
vědomí tragicky ničí
sám sebe i své okolí. Řád stvoření
byl narušen lidskou pýchou, musí být
napraven lidskou pokorou. V učení této pokory je
jádro Božího "trestu".
Aby člověk v této škole Božího
"potrestání" nemalomyslněl, dává mu
Hospodin do budoucnosti veliká zaslíbení
plná naděje (zaslíbení
Potomka, který rozdrtí hlavu hada).
Podívejme se dále
ještě na tématiku
trestu do Písma. Kain se proviňuje
nejzávažnějším zločinem -
bratrovraždou. Tím automaticky propadá trestu smrti.
Nicméně Hospodin
jej neusmrcuje a zabraňuje i každému člověku, aby vraha
potrestal
smrtí. Kain ale jako nutný důsledek svého
zvráceného jednání se stává
psancem, který nikdy nenalezne domov vnější ani
vnitřní. Znamení, které
mu Bůh dává, aby nebyl v krevní mstě usmrcen, je
všem, kteří se s ním
setkávají jasným znakem spáchaného
zločinu a zároveň Boží trpělivé
milosti. Vrah utíká před Bohem, před lidmi i před sebou
samým. Tento
trest je zde patrně myšlen především
výstražně. Má ostatní odrazovat od
podobného jednání. /Gen 4,1-16/.
V příkrém rozporu s tímto nadmíru shovívavým Božím trestem je popis
člověka, který se samozvaně považuje za soudce a vykonovatele trestu
bez ohledu na Boží rozhodnutí. Zástupcem tohoto typu pyšného a
svévolného člověka, který si osobuje právo sám vynášet tresty nad
druhými, je Lámech - potomek Kainův: Zabil jsem muže za své
zranění, pacholíka za svou jizvu. Bude-li sedmeronásobně pomstěn Kain,
tedy Lámech sedmdesátkrát a sedmkrát. /Gen 4,17-24/.
Naproti tomu je Boží trest všeobecné potopy a v jejím důsledku zahubení
veškerého života na zemi nesmírně přísným projevem Boží spravedlnosti
/Gen 6n/. Když se však na text podíváme pozorněji, zjistíme, že "nebyla
jiná cesta" k nápravě lidské společnosti: I viděl Hospodin, že se
na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i
srdce je v každé chvíli jen zlý. Litoval, že na zemi učinil člověka, a
trápil se ve svém srdci. Žárlivá láska Stvořitele ke svému tvoru,
který se mu naprosto vzdaluje a odcizuje, je motivem tak přísného
trestu. To dobře pochopilo pozdější židovstvo i křesťanstvo, které
vidí i v tomto trestu nadějnou budoucnost: Tehdy také přišel
(Kristus) vyhlásit zvěst duchům ve vězení, kteří neuposlechli kdysi ve
dnech Noemových. Tenkrát Boží shovívavost vyčkávala s trestem, pokud se
stavěl koráb, v němž bylo z vody zachráněno jen osm lidí. To je
předobraz křtu, který nyní zachraňuje vás. /1Pt 3, 19-21a/. Záhuba
v potopě je zde přirovnána ke křtu, tedy
předpokládá se, že jedině
tento radikální trest mohl notorické
hříšníky přivést k pokání,
které
je zachránilo pro záchranu věčného života
prostřednictvím budoucího
Mesiáše. Radikalita a zdánlivá krutost
trestu zde člověka zachraňuje
před naprostou zkázou. Jediná naděje nápravy je
právě tento nejvyšší
trest. Je to bolestný trest který jediný je
schopen zachránit.
Posledním z příkladných trestů
Hospodinových je potrestání lidstva při
stavbě Babylónské věže /Gen 11,1-9/. Zde je
prohřešením snaha o
sjednocení lidstva v zájmu ovládnout i
nadpřirozené síly, které jsou
suveréní oblastí jedině Boha. Za tuto lidskou
pýchu je člověk potrestán
zničením toho, co mu sloužilo jako domělý prostředek k
dosažení tohoto
velikášského cíle. Společnost se
drolí, lidé si přestávají vzájemně
rozumět, jednotlivé skupiny lidstva proti sobě
začínají brojit. Zde je
trest opět ochranným prostředkem, aby si člověk uvědomil, že bez
Boží
svrchovanosti a poslušnosti vůči němu, nemůže člověk
dosáhnout štěstí.
Naopak všechny snahy zmocnit se štěstí bez Boha
jsou "trestány"
rozkladem, nedůvěrou a zklamáním.
A tak se zdá, že jediným společným jmenovatelem Božího trestání
je Jeho milosrdná, někdy "žárlivá", ale vždy dobro zamýšlející láska k
člověku.