23. B I B L I C K Á H O D I N A
Kořeny
vyprávění: Vyprávění o potopě
nepochází svým původem z izraelského
národa. Již staří Sumerové (jižní
Mezopotamie: historické dějiny - cca 3000-1800 př. Kr.) znají
vyprávění o potopě, které nese značné
podobnosti s vyprávěním biblickým (bohové
se rozhodují vyhubit celé lidstvo; je vybrán jen
jeden, který je zachráněn; etymologie jeho jména
je ve všech verzích stejná; 8dní čekání
před vypuštěním ptáka, jež je vypouštěn
3krát, než dosvědčí konec potopy; hl. hrdina je
praotcem celého budoucího lidstva). Nejstarší
písemné záznamy vyprávění o potopě
pocházejí z Nippuru (nejposvátnější
město Sumerů, ve známém chrámu Ekuru
uctíván bůh moudrosti a vzdělání –
písma, zákonů, … - Enlil), kde se
dochovalo díky vzdělanosti množství kněží, kteří
zde žili, mnoho klínopisných tabulek. Vyprávění
o potopě je zde ale zachováno v akkadské
(semitské – Sargon Veliký kol. r. 2300 př. Kr.
zakládá Akkadskou říši, s hl. městem
v Akkadu) verzi, kde hl. hrdina nese jméno Atrachasís.
Původní jeho jméno je ekvivalent v sumerštině
– Ziusudra. Jméno znamená ten, jehož
dny bubou prodlouženy ve smyslu ‚bude zachráněn od
všeobecné záhuby‘. Babylónský
hrdina totožného vyprávění nese jméno
Uta-napištim (ten, jehož život je prodloužen) a
je pradávným králem sumerského města
Šurrupaku. Též biblický Noe vyjadřuje
v původní etymologii totéž: Prodloužený
(život) – z etiopského nacha –
prodloužit.
Archeologie odkryla v některých starověkých městech Mezopotámie hluboké vrstvy bahna mezi jednotlivými civilizačními vrstvami, které by nasvědčovaly o velikých vodních záplavách, které zničily celé oblasti (známý příklad – město Ur – vstva bahna z doby před 3200 př. Kr.). Problémem však zůstává, že tyto místní potopy se nedají doložit pro celou oblast Mezopotámie a pro jediné období. Historicky se tedy dnes soudí, že vyprávění o potopě vznikala na základě místní zkušenosti, která se postupně zevšeobecnila a teologicky vysvětlila jako trest bohů.
SZ: Gn 6,5-9,19 je přepracováním starověkého vyprávění v přísně monoteistickém duchu. Hospodin trestá celé lidstvo za jeho zvrácenost a neposlušnost všeobecnou záhubou. Jen Noe se svou rodinou je zachráněn, přičemž se stává prototipem poslušného a Bohu důvěřujícího člověka, s nímž Bůh uzavírá smlouvu, platnou pro celé jeho potomstvo (nové lidstvo, z něhož si Bůh vyvolí Abraháma). Člověk se však v tomto ‚novém stvoření‘ nevrací do původního rajského stavu (může jíst maso) a zůstává též hříšníkem (Babylónská věž), ale vzpomínkou na přísný Boží trest je držen více v pokoře před svým Stvořitelem. Celé vyprávění je tedy poučením o Boží spásné iniciativě, která se vyjadřuje i spravedlností a trestem, pro člověka očekávajícího Boží záchranu však pomocí a spásu.
NZ: Noe, SZ spravedlivý (Sir 44,16-18) je předobrazem Krista, jež je se ‚svými‘ (jako Noe se svými příbuznými) zachráněn od Božího trestu a stává se hlavou nového stvoření (1Petr 3,18; 2Petr 2,4-9). Potopa a záchrana Noeho se stává též prototypem křtu (též číselná symbolika: s Noem zachráněno 8 lidí – křest na den vzkříšení /neděle/ jakožto den 8. – 1Petr 3,21). Též je potopa předobrazem druhého zániku světa, nyní však ohněm (2Petr 3,5-7), před příchodem Pána. Podobně jako v době Noemově, tak také na konci časů budou lidé lhostejní a nepřipravení (Mt 24,37-39).